Formell och informell makt
Vad är makt? Makt är någonting mycket mäktigt och någonting som alla egentligen, tror jag vill ha. Makt är helt enkelt någonting som gör att folk styrs. Det finns olika typer av makt. Det finns både formell och informell makt och dessa handlar förstås om makt. Men de betyder olika saker.
Formell makt handlar om sådana saker som har med lagar och regler att göra. Formell makt är ett ord för staten, det är staten som har makt. Formell makt har fått den tilldelad sig genom ett öppet beslut Detta handlar om de regler och lagar som staten har satt upp för individen. Detta är lagar som kort sagt går att bli dömd för om man bryter mot dem. Ett exempel på detta är om du kör på fel sida om vägen. Detta är en lag som säger att du inte får köra på vänster sida på vägen i Sverige och då kommer du att bli dömd för ett brott. Ett till exempel är att man inte får röka på allmänna platser så som på krogar och restauranger. Vid frågor som dessa så har staten makt. Man kan säga att formell makt har staten när någon/några bryter mot lag/lagar och sedan får konsekvenser av detta. Det finns också andra makthavare som arbetar tillsammans med staten och dessa kan då vara rektor, lärare och statsminister som till viss del har formell makt. Lärare och rektor har det framförallt i grundskolan där det är skolplikt. Men något som jag också tänkte på är parkeringsvakter som faktiskt har formell makt genom staten och det är att de kan ge ut böter till bilister.
Informell makt handlar inte nämnvärt om sådana saker som lagar om regler utan jag själv skulle översätta detta till normer och oskrivna lagar. Denna typ av makt har inte fått den tilldelad sig genom ett öppet beslut. Informell makt kan t.ex. en idol bära på i och med att personer gärna följer en idol. Något som är typiskt för informell makt och som den grundar sig på är att man inte kan bli dömd om man bryter mot de oskrivna lagarna. Ett exempel på detta är när man står på fel sida i rulltrappan. Det är något som också är ganska typiskt svenskt att man ska ha det väldigt strukturerat. I rulltrappan ska man då stå på höger sida annars tycker andra att man gör helt fel. Detta är alltså en oskriven lag som säger att man ska stå till höger. Men om du nu inte skulle göra det då finns det ingen risk att du skulle bli dömd för det men de människorna som står runt dig skulle kanske tycka att du är en idiot som ställer dig fel och de skulle säkert kalla dig dumma saker. Ett till exempel på en norm är när man går igenom en dörr och håller upp den åt någon annan detta finns inte heller någon lag på att man ska göra men man gör det ändå. Det skulle vara konstigt om man inte gjorde det och den personen bakom skulle garanterat inte heller gilla det. Informell handlar alltså om sådana regler och lagar som inte finns nedskrivet i en lagbok. Det är något som man helt enkelt inte behöver följa.
Det var på en utav Sveriges mest täta gator en helt vanlig eftermiddag då flera personer utsattes för hot och missaktade meddelanden. De blev också utsatta för en mycket negativ inställning till deras minoritet som handlade om religionstillhörighet.
De personer som blivit utsatta för hets mot folkgrupp kan först och främst vända sig till DO (diskrimineringsombudsmannen) för att få hjälp. DO kommer sedan att hjälpa dem att få vidare hjälp av polisen i detta fall när det gäller hets mot folkgrupp. Skulle det vara någon annan typ av diskriminering så finns det andra som kan hjälpa till. Ex om det handlar om diskriminering i radio och tv så kan man DO referera vidare till GM (granskningsnämnden). Dessa personer kan sedan anmäla detta till polisen och de kan sedan få vidare hjälp genom att polisen har särskilda hatbrottsjourer.
30 – årige Bert sitter och läser om flygplan och han tycker att flygskatten borde höjas för att få slut på denna klimatförändring. Han blir väldigt upprörd när han läser om hur bra det går för inrikesflyget och att det ska utökas. Bert har länge funderat på att skriva en insändare för att få slut på det hela. Men det är först nu han sätter sig vid sig bärbara dator och påbörjar sin skrift till regeringen. Bert tycker att flygskatten ska höjas med 10 % för att minska utsläppen. Han skickar detta till en partimedlem i socialdemokraterna. Bengt som läser detta går upp till förslag i regeringen.
Detta tas på mycket stort allvar och det diskuteras kort för att sedan gå till utredning där forskare lägger fram fakta om hur detta skulle påverka flyget och ekonomin för länder och privatpersoner. Efter detta får regeringen tillbaka fakta från utredningarna som har gjorts och det blidas en titel till lagförslaget. I detta fall heter propositionen flygreform 2010. Ett lagförslag kan också komma från riksdagsledamot och då kallas det motion. Ärendet blev helt korrekt uppfattat i och med att detta har omdiskuterats mycket genom åren.
Lagförslaget kommer sedan till riksdagskammaren där 349 mandat sitter från olika partier. I riksdagskammaren bordläggs förslagen och kammaren skjuter upp på dessa och istället skickas förslagen till utskottet. I utskottet som i detta fall hamnar i trafikutskottet kommer det sedan att diskuteras om vad som ska hända med det nya lagförslaget. Detta utskott är som en miniriksdag där detta diskuteras av respektive parti med 17 personer. Det här Bengt sedan kommer att argumentera och diskutera med resten av de andra som kommer från andra partier. Det var inte en livlig argumentation i detta utskott men Åke från moderaterna som inte vill ha höga skatter gick snabbt i med ett förslag på 5 % och tillade att man inte kan drabba flyget med så höga siffror när de är i ekonomisk kris och samtidigt är snabbaste transportmedlet. Det kom även förslag åt att bara höja skatten för inrikesflygbolag. Men detta gick inte hem hos något av de andra partierna för att flyg ska skatts lika högt över allt annars kommer det inte få någon positiv påverkan.
Sedan kommer de som var med i diskussionen i utskottet föra med sig vad som sagts till resten av partigruppen där hela partiet får lägga fram sitt förslag och sina åsikter. De flesta partigrupper gick med på en höjning med 5 % och det var så gott som klart av alla partigrupper. Det som invändes av de flesta var att man var klart överens om att flyget släpper ut mycket men att man samtidigt inte kan pressa det för mycket för det är en enorm inkomstkälla för samhället.
Förslaget går efter det tillbaka till utskottet och nu läggs mycket av arbetet i riksdagen ned här. Man får redan fram ett nästan slutgiltigt reslutat av partierna redan här och det var nästan så gott som klart.
Nu vet man redan ungefär vad det är som man har kommit fram till och förslaget kommer tillbaka till riksdagskammaren. I kammaren blev det en mycket livlig diskussion och debatt. Det blev en mycket livlig debatt p.g.a. att det finns så mycket ställningstaganden i en sådan fråga men alla var på det klara med att det skulle bli en flygreform 2010. Det var heller därför ingen spänning över vad som skulle ske i kammaren. De som ville ha en flygreform var helt klart fler än de som inte ville ha en flygreform. Men nu sätts klubban i bordet och en ny flygreform 2010 som säger att flygskatten ska höjas med 5 % har skrivit in sig i lagboken. De flesta av mandaten kunde gå därifrån nöjda med den nya lagen som ska gynna både klimat och ekonomi.
Det skrivs ett protokoll i riskdagen som skickas till regeringen med allt som sagts och även hur de har röstats samt vad beslutet blev och innefattade.
Nu är det dags för regeringen att ta tag i den nya lagen och verkställa den. Tills sin hjälp har regeringen ett regeringskansli, med olika departement, och runt 380 statliga myndigheter och olika bolag. Flygreformen 2010 som handlar om flyg och luftfart kommer regeringen se till att den statliga myndigheten LFV (luftfartsverket) följer.
torsdag 3 december 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ganska bar förklaring.
SvaraRaderaBra*
Radera